Změna myšlení o stravování pro budoucnost

Rok 2022 je v plném proudu a konečně jsem přestal smát těm všem titulkům “Nový rok, nová ty”. Jak jsem se naučil, nelze se přeměnit v nového skvělého já přes noc. Bude to chvíli trvat.

V roce 2006 jsem se postavil na váhu a dostal jsem šok mého života: 116 kilogramů, nebo-li 18 kamenů. Byl jsem oficiálně, technicky nadváhou. Trvalo mi dva roky, než jsem dokázal otočit loď obepnutou tukem o 36 kilogramů směrem k budoucnosti.

Jak jsem to dokázal? Jídlo bylo základem. Místo chleba, těstovin, pizzy, sendvičů, dortů, masa a piva jsem začal jíst více ovoce, zeleniny, obilovin, ořechů, semínek a ryb. A spoustu pohybu, cvičení místo hodin strávených sezením nebo ležením.

Ale jak můžete změnit své myšlení poté, co jste celý život hlásali “Hned teď musím sníst arašídový máslový sendvič” na “Možná si dám raději jablko”? A jak to udělat bez toho, abyste z jídla udělali nepřítele nebo se vrátili do začátku a neustále se přejídali?

Můj postup, který zatím nemá patent, se nazývá Někdy, Vždy a Nikdy. Někdy si můžete dopřát věci jako chléb, máslo, šunku a sýr. Vždy můžete jíst ovoce, zeleninu, luštěniny, obiloviny a ryby. Nikdy byste neměli jíst průmyslově zpracovaná jídla, smažená jídla a sladké krémy.

Samozřejmě se sem tam objeví výjimka, například při hodnocení restaurací nebo při dovolené, kdy se chléb stane Vždy a zázraky se dějí, jako například při objednávání smažených kalamárek nebo pizzy, které se najednou zařadí do Někdy. Ale pouze na krátkou dobu, poté se vracíme zpět k původním pravidlům.

Tyto pravidla neplatí jen pro udržení váhy (divný koncept: je někde uložena ve skladišti? Mám heslo?). Jsou zde proto, abych se připravil na budoucnost.

Můj syn prošel obdobím změn v pozdních teenagerovských letech, kdy rostl a zhubl. Jak tehdy řekl o svém změněném jídelním režimu: “Zjistil jsem, že ne každé jídlo bude moje poslední.”

Já jsem v takovém věku a fázi života, kdy myšlenka, že příští jídlo může být poslední, je zcela racionální. Je tedy potřeba strategie. Nejen občas, ale vždy.

Original article link: [source](https://www.theage.com.au/lifestyle/health-and-wellness/how-to-change-your-thinking-on-food-for-the-future-20220112-p59p8r.html)

FAQ:

1. Jak mohu změnit své stravovací návyky?
– Začněte konzumovat více ovoce, zeleniny, obilovin, ořechů, semínek a ryb.
– Omezte příjem průmyslově zpracovaných jídel, smažených jídel a sladkých krémů.

2. Co je to Někdy, Vždy a Nikdy?
– Je to postup změny stravovacích návyků, kde si občas můžete dopřát některá potravina (Někdy), vždy můžete jíst zdravá jídla (Vždy) a nikdy byste neměli jíst průmyslově zpracovaná jídla, smažená jídla a sladké krémy (Nikdy).

3. Platí tato pravidla jen pro udržení váhy?
– Ne, tato pravidla jsou zde jako strategie pro přípravu na budoucnost.

4. Jak dlouho trvalo autorovi, než dosáhl svého cílového stavu?
– Autor potřeboval dva roky, aby zhubl 36 kilogramů.

5. Jaké jsou klíčové principy změny stravovacích návyků?
– Omezení průmyslově zpracovaných jídel, smažených jídel a sladkých krémů.
– Konzumace více ovoce, zeleniny, obilovin, ořechů, semínek a ryb.

Definitions:

– Nadváha: Stav, kdy je hmotnost jedince vyšší než je považováno za zdravé.
– Průmyslově zpracovaná jídla: Potraviny vyrobené průmyslově, často obsahující konzervanty, přídatné látky a umělé sladidla.
– Smažená jídla: Potraviny, které byly vařeny v oleji nebo tuku.
– Ovoce: Plody rostlin, které jsou sladké nebo kyselé a obvykle se konzumují čerstvé.
– Zelenina: Části rostlin, které se konzumují jako potrava a jsou zdrojem živin.
– Obiloviny: Plody rostlin z čeledi lipnicovitých, často se z nich vyrábějí potraviny, jako je mouka nebo cereálie.
– Ořechy: Plody rostlin, které mají pevnou skořápku a jsou bohaté na tuky a živiny.
– Semínka: Drobná část rostliny, ze které může vyklíčit nová rostlina.
– Ryby: Vodní živočichové, obvykle konzumované pro své maso.

Suggested related links:
The Age